Image

Schoolproject

Ethiek

Ik heb onderzoek gedaan naar een bekende website over hun ethiek, namelijk Bol.com. Hoe maken ze hun klanten verslaafd aan hun website? En hoe zorgen ze ervoor dat klanten terugkomen? De reden waarom ik heb gekozen voor Bol.com is, omdat het een bekende website is met een grote naamsbekendheid en een goede reputatie. Met dit onderzoek wilde ik erachter komen hoe ze klanten aantrekken en of ze dit ethisch doen.

Ik vergeleek de principes van Tristan Harris, Cialdini en B.J. Fogg met de website van Bol.com. Hieruit blijkt dat Bol.com veel technieken gebruikt om de gebruiker terug te laten komen en soms ook om meer producten te verkopen of de producten sneller te verkopen. Dit vond ik erg interessant en daarom ben ik gaan kijken naar hoe ik deze technieken kan doorbreken. Hoe kan ik het gedrag van de gebruiker veranderen?

Om die vraag te kunnen beantwoorden heb ik een versie van de website gemaakt waarbij de gebruiker niet wordt gemanipuleerd. Dit heb ik gedaan door een beginscherm te ontwerpen waarop de klant een aantal waarden kan invullen om zo te zoeken naar producten. Deze producten zijn vervolgens de enige producten die zullen worden getoont. Zo worden de gebruikers minder be ïnvloed om meer/andere producten aan te schaffen.

Waarom heb ik dit project gekozen voor mijn portfolio?

Ik heb dit project gekozen voor mijn portfolio omdat ik dit een heel interessant project vind. Ik vind het fascinerend om erachter te komen hoe het brein werkt en hoe het verslaafd raakt aan bepaalde prikkels. Daarnaast vond ik het leuk om te zien hoe bedrijven deze verslavingsmethoden toepassen. Na het onderzoek ben ik meer bewust geworden van de verslavingsmethoden om mij heen. En ik zie graag de andere kant van ethiek, vooral hoe je ethisch ontwerpt vanuit het perspectief van de gebruiker in plaats van de doeleinden van een bedrijf. Dit project heb ik daarom ook afgerond met een 9,5.